Как коронавирусът засяга сърцето?

Проф. д-р Емил Манов

Опитен специалист по вътрешни болести и кардиология. Професор към Катедра по пропедевтика на вътрешните болести, Медицински Университет – София.

Все повече научни данни сочат, че коронавирусът засяга сърцето, както по време на острата фаза на болестта, така и през възстановителния период. Прецизното изследване на сърдечната функция с магнитно-резонансна томография показва различно по степен увреждане при около 60% от преболедувалите. Сред засегнатите са хора с леко, умерено и тежко протичане на заболяването. Нещо повече, проучване, проведено сред професионални спортисти, показва, че 15% от тези, които са имали безсимптомно протичане на инфекцията също имат миокардно увреждане.

Начинът, по който болестта засяга сърцето може да бъде различен. Болестните промени варират от леки, почти недоловими, до тежки, с изявени оплаквания то страна на пациентите. Разбира се, не е необходимо всички, прекарали COVID да правят изследване с магнитен резонанс. Очаква се много от леките увреждания на сърцето да отминат без последствия за период от няколко месеца.

Важно е да се потърси лекарска помощ, ако след преминаването на острата инфекция имате един или повече от следните симптоми:

• Чувство на тежест, дискомфорт или болка, в областта на гърдите или зад гръдната кост
  • Лесна уморяемост, със или без чувство на задух при ежедневни физически усилия
  • Ускорена сърдечна дейност в покой или при обичайни физически усилия
  • Усещане за сърцебиене, прескачане на сърцето или пристъпи на неритмична сърдечна дейност
  • Новопоявило се повишаване на кръвното налягане или трудно контролиране на съществуваща хипертония въпреки обичайното лечение

Свържете се с вашия лекар и разкажете подробно как е минала болестта. Подгответе се за прегледа като обмислите основните си оплаквания и подредите резултатите от изследванията и консултациите, които са ви били правени преди инфекцията. Не се притеснявайте, че ще ви упрекнат в невротичност! COVID -19 е коварно заболяване и изисква фокусиран подход.

Лабораторни и инструментални изследвания, които ще помогнат да се прецени състоянието на сърцето

ПКК; Високо-чувствителен CRP; NT-proBNP; Високо-чувствителен тропонин; ТСХ

ЕКГ; Ехокардиография; Холтер ЕКГ; 24 часа АBPM

Прочетете повече за Ултразвуково изследване на сърце!

Още материали: