Метаболитен синдром

Д-р Даниела Милетиева

Специалист по спешна медицина и ендокринология и болести на обмяната. Преподавател към Катедра по пропедевтика на вътрешните болести „Професор Стоян Киркович“ към МУ София.

Метаболитен синдром се нарича комбинация от състояния, които се срещат заедно, увеличавайки риска от сърдечни заболявания, инсулт и диабет тип 2. Тези състояния включват повишено кръвно налягане, висока кръвна захар, излишна телесна мазнина около кръста и повишени нива на холестерол или триглицериди.

Диагнозата Метаболитен синдром се счита за потвърдена при наличието на три или повече от изброените по-долу признаци:

• Голяма обиколка на талията – повече от 89 см за жените и 102 см за мъжете
  • Високо ниво на триглицериди в кръвта – равно или повече от 1,7 mmol/L
  • Нисък “добър” или HDL холестерол – по-малко от 1,04 mmol/L при мъжете или по-малко от 1,3 mmol/L при жените
  • Повишено кръвно налягане – 130/85 mm Hg или по-високо
  • Повишена кръвна захар на гладно – 5,6 mmol/L или по-висока

Ако имате само едно от тези състояния, не означава, че имате метаболитен синдром, но все пак показва по-висок сърдечно-съдов риск. Ако се появят и други прояви на метаболитния синдром – вашият риск нараства допълнително. При всички случаи е необходимо да посетите кардиолог и заедно да направите план за положителна промяна във вашия начин на живот. Ако това се налага, лекарят може да предпише и медикаментозно лечение на отделните състояния на метаболитния синдром.

Повечето нарушения, свързани с метаболитния синдром, нямат изразени симптоми. Един от лесноустановимите признаци е голямата обиколка на талията. Ако забелязвате промени в начина, по който ви стоят дрехите и преразпределение на мастната тъкан по тялото ви, дори и без да сте увеличили теглото си – трябва сериозно да се замислите. Ако кръвната ви захар е висока, може да забележите симптоми на диабет – като засилена жажда, повишено уриниране и умора.

Метаболитният синдром е тясно свързан с наднорменото тегло и намалената физическа активност, както и със състояние, наречено инсулинова резистентност. Инсулинът е хормон, произведен от панкреаса ви, който помага на получените при хранене въглехидрати (глюкоза) да проникнат в клетките ви и да се използват като гориво.

Инсулинова резистентност

При хора с инсулинова резистентност, клетките не реагират нормално на инсулина и глюкозата не може да влезе лесно в тях. В резултат на това, нивата на кръвната ви захар се покачват, дори когато тялото ви отделя все повече и повече инсулин, в опит да я понижи. Задълбочаването на това състояние води до поява на захарен диабет.

Повишените нива на хорлестерол и триглицериди увеличават риска от развитие на атеросклероза, исхемична болест на сърцето и мозъчно-съдова болест.

Няколко са основните рискови фактори за появата на метаболитния синдром:

• Възраст – рискът от метаболитен синдром се увеличава с възрастта.
  • Затлъстяване, особено в областта на корема, увеличава риска от поява на метаболитен синдром.
  • Диабет – по-вероятно е да развиете метаболитен синдром, ако сте имали диабет по време на бременност (гестационен диабет) или ако имате фамилна анамнеза за диабет тип 2.
  • Други заболявания – рискът от метаболитен синдром е по-висок, ако ви е била установена стеатоза на черния дроб (неалкохолно мастно чернодробно заболяване), синдром на поликистозните яйчници или сънна апнея.

Ако сте били диагностицирани с метаболитен синдром или някой от неговите компоненти, не се отчайвайте! Необходимо е единствено да извършите правилните промени в начина ви на живот, които не само ще ви направят по-здрави, но и по-добре изглеждащи, по-балансирани и щастливи.

Първо и най-важно е намаляването на телесното тегло!

Придържането към режим, съдържащ храни с нисък гликемичен индекс ще позволи да се намали ефекта на високото ниво на инсулин в кръвта ви, да се намали глада и нуждата от сладки храни, и да започне процеса на отслабване. Трябва стриктно да се избягват тестени и сладки храни, подсладени напитки и алкохол, мазни меса и сирена, храни, съдържащи трансмазнини. Основен дял в храненето трябва да имат пресните заленчуци, несладки плодове, риба и нетлъсто месо. Препоръките за хранене при метаболитен синдром не се различават съществено от принципните препоръки за здравословно хранене.

Редовната физическа активност, включваща поне 30 минутни, интензивни, аеробни упражнения на ден, е решаваща за подобряването на състоянието на вашия метаболизъм. Не е необходимо непременно да посещавате фитнес клуба. Достатъчно е да не ползвате асансьор и да се движите пеш, с добро темпо.

Необходимо е и намаляване на нивото на стреса в ежедневието ви. Физическата активност, медитацията, йогата и други програми могат да ви помогнат да се справите със стреса и да подобрите емоционалното и физическото си здраве.

Прочети още:

Захарен диабет