Паническото разстройство – диагностична оценка

Д-р Михаела Михайлова

Специалист по вътрешни болести и кардиология с дългогодишен опит. Асистент към Клиника по пропедевтика на вътрешните болести "Проф. д-р Ст. Киркович“, МУ София.

Паническото разстройство е тревожно разстройство, характеризиращо се с неочаквани и повтарящи се епизоди на притеснение и страх, придружени от физически симптоми, които могат да включват болка в гърдите, сърцебиене, задух, световъртеж или коремно неразположение.

За да бъде поставена диагноза паническо разстройство, пациентите трябва да са имали четири или повече атаки за период от един месец или една или повече атаки, последвани от поне един месец страх от друга паническа атака.

Симптоми на паническата атака:

• Сърцебиене или ускорен сърдечен ритъм
  • Изпотяване
  • Треперене
  • Усещане за задух или задушаване
  • Усещане за задавяне
  • Болка или тежест в гърдите
  • Гадене или коремно неразположение
  • Чувство на замаяност, несигурност или предчувствие за припадък
  • Усещане за откъснатост от себе си
  • Страх от загуба на контрол или полудяване
  • Страх от смъртта
  • Изтръпване на тялото или части на тялото
  • Втрисане или горещи вълни

Пациентите с паническо разстройство имат повтарящи се епизоди на паника и периоди на страх от поява на симптомите. Това води до значителни поведенчески промени, напр. избягване на определени ситуации или места, както и притеснение относно загуба на контрол, полудяване, умиране. Пациентът става по-пасивен, зависим или се затваря в себе си.

Видове панически атаки

Паническите атаки могат да настъпят неочаквано, без конкретен пусков фактор. В други случаи, пристъпите може да са ситуационно обвързани, т.е. да се повтарят предсказуемо във връзка с провокиращия фактор, например – специфична фобия.

Различни са и предразполагащите фактори. Те могат да бъдат болест, злополука, травма, междуличностен конфликт или загуба. Възможна причина е употребата на канабис и други упойващи вещества или стимуланти. Понякога симптомите се проявават във връзка с провеждано лечение с психотропни медикаменти.

Няма физически признаци, специфични за паническо разстройство. Симптоматиката напомня за редица потенциално опасни състояния и понякога може да е толкова изразена, че пациентът може да попадне в спешно отделение.

Диагнозата на паническото разстройство, до голяма степен, се основава на изключване на други сериозни заболявания.

Сърдечно-съдови заболявания и паническо разстройство

Важно е да се отбележи, че и при хората с паническо разстройство е възможно да е налице и заболяване на сърцето. Според актуални проучвания, приблизително 44% от пациентите, постъпили в спешно отделение с паническо разстройство са имали анамнеза за коронарна болест. Затова е необходимо да се положат специални усилия да се оцени адекватно състоянието на сърдечно-съдовата система.

Диагностичен подход

За диагностициране на паническо разстройство, най-често не са необходими инвазивни процедури. Понякога те могат да бъдат полезни за елиминиране на други сериозни състояния в хода на диагностичното уточняване.

Основните изследвания, които могат да ни ориентират за диагнозата са:

• Електрокардиограма
  • Холтер ЕКГ – продъжително проследяване на сърдечния ритъм в ежедневието на пациента
  • 24-часово амбулаторно проследяване на кръвното налягане
  • Ехокардиографското изследване ще отхвърли структурни прочени в сърдечния мускул и големите съдове.

Необходимо е да се направят базисни лабораторни изследвания, като се включат:

• Серумни електролити за изключване на хипокалиемия и ацидоза
  • Изследване на кръвна захар за изключване на хипогликемия
  • Сърдечни ензими при пациенти със съмнение за инфаркт
  • Серумен хемоглобин при пациенти с припадъци и прилошаване
  • Тиреоид-стимулиращ хормон (TSH) при пациенти, с възможна хиперфункция на щитовидната жлеза
  • Токсикологичен скрининг на урина за амфетамини, канабис, кокаин и други психотропни вещества при пациенти със съмнение за интоксикация
  • D-димерен анализ за изключване на белодробна емболия

Понякога меже да се наложи извършването на образно-диагностични изследвания.

Когато различните диагностични методи отхвърлят сериозни органични заболявания и потвърдят наличието на паническото разстройство, лечението най-често се води от психолози и психиатри.

Прочетете повече за извършването на Холтер – електрокардиографски запис!

Следвайте ни във Facebook@Градска кардиологи!