Как да се подготвя за преглед при кардиолог

Д-р Михаела Михайлова

Специалист по вътрешни болести и кардиология с дългогодишен опит. Асистент към Клиника по пропедевтика на вътрешните болести "Проф. д-р Ст. Киркович“, МУ София.

Имате записан час при кардиолог и се притеснявате как ще мине прегледа. Вместо да се тревожите, отделете малко време за да си отговорите на въпроса как да се подготвя за преглед.

Какви са вашите настоящи оплаквания?

Оплакванията, причинени от нарушена функция или заболяване на сърцето могат да бъдат най-разнообразни. Постарайте се да ги определите, като не забравяте да обърнете внимание на тяхната интензивност, кое ги провокира, колко продължават и кое ги облекчава. Лекарят ще ви попита дали имате болка зад гръдната кост, дали имате задух и умора при физически усилия или в покой, имате ли прескачания на сърцето и неравномерен пулс и кога се появяват.  Вашите отговори ще му дадат възможност да определи дали оплакванията ви са свързани със сърдечно заболяване и какви изследвания трябва да ви предложи.

Имате ли известно сърдечно заболяване?

В много от случаите, вие имате установено заболяване и провеждате лечение. Все пак си помислете какво е наложило да си запишете час за преглед точно сега – дали това е просто контролен преглед или оплакванията са се влошили? Добре е да си запишете имената и дозите на лекарствата, които приемате, за да може да ги покажете на лекаря, когато ви попита. Важно е да изброите всички медикаменти, дори и тези, които сте приели еднократно, защото някои от тях могат да причинят настоящите ви оплаквания.

Имате ли вредни навици?

Тютюнопушенето е основен рисков фактор при сърдечно-съдовите заболявания. Бъдете откровени с вашия лекар когато ви попита пушите ли и по колко цигари дневно. Честният отговор ще му помогне на определи дали попадате в групата на висок риск и какво лечение да приложи. Същото се отнася и за употребата на алкохол – вино, бира или твърд алкохол; по колко и колко често. Употребата на упойващи медикаменти или наркотични вещества не трябва да се крие, тъй като много от тях предизвикват оплаквания от сърцето. Вредните хранителни навици също трябва да бъдат уточнени.

Имате ли придружаващи заболявания?

Човешкият организъм функционира като едно цяло. Оплакванията от сърцето могат да бъдат свързани и със заболявания на други органи и системи. Например захарният диабет и високото кровно налягане са рискови фактори и влошават протичането на исхемичната болест на сърцето. Същото се отнася и за хроничните белодробни заболявания и анемията. Вашият лекар ще уточни тези взаимодействия и ще предприеме съответното лечение.

• Имате ли близки със сърдечни заболявания?

Понякога, по различни причини, не е лесно да се отговори на този въпрос. Опитайте се да си припомните кога и от какво са боледували или починали ваши преки роднини. Важно е да споменете ако в рода ви се предава сърдечно заболяване или няколко поколения от една кръвна линия умират в сравнително млада възраст. Заболявания като захарен диабет, високо кръвно налягане, исхемична болест на сърцето често се срещат във всички поколения от едно семейство.

Лекарят ще прегледа вашата документация и ще ви зададе много други въпроси. Вашата добра подготовка за прегледа ще го улесни при поставянето на диагнозата и назначаването на правилното лечение. Вие като пациент, ще бъдете подготвен да зададете правилните въпроси и да участвате пълноценно и информирано при взимането на решения, свързани с вашето здраве.

Прочети още:

Медицинска етика и права на пациента