Фамилна обремененост при сърдечно-съдовите заболявания

Проф. д-р Иван Груев

Професор по кардиология към клиника по кардиология в Националната многопрофилна транспортна болница ”Цар Борис ІІІ”. Специалист по вътрешни болести, кардиология и спортна кардиология.

Какво е фамилна обремененост при сърдечно-съдовите заболявания? Има ли във вашето семейство болести, от които се разболяват повечето ви близки роднини когато достигнат до определена възраст?

Знаете ли от какво е починала баба ви?

Притеснявате ли се, че когато остареете ще боледувате от високо кръвно налягане или ще получите инфаркт?

Всички тези въпроси имат своите отговори в анализа на вашата семейна здравна история или както лекарите я наричат – фамилна анамнеза.

Повишеният риск от поява на сърдечно-съдови заболявания в едно семейство се дължи както на генетични фактори, така и на фактори, свързани със споделени навици, жизнена среда и поведение.

Въпреки, че участието на фамилната обремененост в появата и развитието на сърдечно-съдовите заболявания е отдавна известно, все още няма точен алгоритъм, по който лекарите да могат да определят риска, който този фактор носи. Фамилната хиперхолестеролемия е най-честото генетично състояние, което допринася за ранна атеросклероза, но то се среща по-рядко и има малък дял във формирането на общия фамилен риск. Въздействието на рисковата фамилна анамнеза се определя по-сложно, тъй като е комбинация от спеделените гени, предавани от едно поколение на друго и жизнена среда на отделния индивид.

Може да се каже, че в семейство ви има история за ранна поява на сърдечно заболяване, когато преките ви роднини от мъжки пол –  баща ви или брат ви са диагностицирани със сърдечно заболяване на възраст под 55 години, а роднините от женски пол – майка ви или сестра ви са били под 65-годишна възраст, когато са били диагностицирани.

Какво означава това за вас и неизбежно ли е да се разболеете ако имате фамилна обремененост към сърдечно-съдови заболявания?

Освен в малкото случаи, когато е налице конкретен генетичен дефект, който се предава по наследство, при всички останали случаи можете да направите много за да избегнете или поне отложите появата на сърдечното заболяване. Най-лесно това се постига чрез контрол или изключване на основните рискови фактори:

Не пушете

Поддържайте здравословно тегло и физическа активност

Яжте балансирана и здравословна храна

Контролирайте допълнителните рискови фактори (ако ги имате) като високо кръвно налягане, висок холестерол и диабет, чрез редовен прием на медикаменти и посещения при вашия лекар.

Лекуващият ви лекар ще направи оценка на вашите рискови фактори, включително и фамилната ви анамнеза, и ще прецени дали да започне незабавно медикаментозно лечение. Той ще направи препоръки за вашия двигателен и хранителен режим, и незабавното спиране на тютюнопушенето, които трябва да следвате до края на живота си, независимо дали приемате лекарства или не.

Вашият живот и здраве са ваша отговорност и фамилната анамнеза не е неизбежна предопределеност!

Прочети още:

Рискови фактори за сърдечно-съдови заболявания