Как работи сърцето когато е болно

Някои състояния в кардиологията могат да се развиват скрито, увреждайки сърцето до момент, в който пациентите ни започнат да имат оплаквания. Как работи сърцето когато е болно? Най-честите симптоми, които ги водят при нас са лесна умора и задух при физически натоварвания, които не са били проблем до този момент, и често – отоци по краката. Тези оплаквания са проявата на болно сърце или както ги наричаме – сърдечна недостатъчност.

Сърдечната недостатъчност не е самостоятелно заболяване. Поради разнородните състояния, които могат да я причинят, тя се определя от клиничните прояви на пациентите и може да се градира в няколко степени. По най-често използваната класификация – първи функционален клас е най-лекия, а четвърти – най-тежък.

Заболяванията, които най-често причиняват сърдечна недостатъчност са:

• Високо кръвно налягане (Хипертонична болест)
  • Заболявания на сърдечните клапи (Клапни пороци)
  • Възпаление на сърдечния мускул (Миокардити)
  • Кардиомиопатии (група сърдечни заболявания, дължащи се на различни причини, но завършващи със сърдечна недостатъчност)

Сърдечната недостатъчност най-често се проявява в резултат на постепенно, но прогресиращо структурно засягане на сърдечния мускул. Сърцето губи своята сила да се съкращава и постепенно се оказва в невъзможност да изтласква кръвта, която преминава през него. Това най-общо води до няколко проявления:

1. Пациентите чувстват умора. Органите и тъканите на тялото страдат от намален приток на кръв и съответно от намалена доставка на хранителни вещества и кислород;
  2. Чувство на задух. Поради невъзможността на сърцето да изтласква пълноценно кръвта, която преминава през него, тя се застоява в белите дробове;
  3. Появяват се отоци по крайниците. Циркулацията на кръвта в тялото се забави и тялото реагира с допълнителни механизми за да компенсира този процес;

Всеки, който има известно сърдечно заболяване трябва да се наблюдава за прояви на сърдечна недостатъчност! Ако има такива незабавно да ги съобщи на своя лекар!

Ако забележите:

• че сте започнали да се уморявате по-лесно или изпитвате недостиг на въздух, при физически усилия, които преди не сте забелязвали,
  • че сте започнали да спите на по-висока възглавница и при спане на ниско изпитвате задух и дискомфорт,
  • че зоната в областта на глезените започва да се изглажда с напредъка на деня и обувките ви отесняват,
  • че бързо сте увеличили теглото си, без да сте променяли хранителните си навици,

НЕПРЕМЕННО ПОТЪРСЕТЕ СПЕЦИАЛИЗИРАНА ПОМОЩ ОТ КАРДИОЛОГ!

Сърдечната недостатъчност не е присъда, въпреки страшното наименование! Напротив, съвременната медицина разбира как работи сърцето когато е болно и разполага със средства да го лекува Те подобряват значително прогнозата и качеството на живот на нашите пациенти!

Прочети още:

Рискови фактори за сърдечно-съдовите заболявания