Лечение на артериалната хипертония без лекарства

Д-р Веселка Гергова

Опитен лекар със специалности вътрешни болести и кардиология. Дългогодишен преподавател към Клиника по пропедевтика на вътрешните болести "Проф.д-р Ст. Киркович“, МУ София.

Правилното лечение на артериалната хипертония започва с навременното диагностициране и определянето на възможните рискови фактори. Както вече сме споменавали, една част от тях могат да бъдат коригирани и съществено да повлияят протичането на заболяването.

Кои са най-често срещаните коригируеми рискови фактори?

• Наднормено тегло или затлъстяване
  • Повишен прием на алкохол, особено концентрат
  • Тютюнопушене
  • Заседнал начин на живот
  • Повишен дневен прием на готварска сол
  • Нездравословно хранене
  • Нервен стрес и напрежение
  • Захарен диабет
  • Повишен холестерол

Съвременното лечение на артериалната хипертония започва винаги с препоръки за контрол и избягване на установените рискови фактори. Ние лекарите наричаме този процес „промяна в начина на живот“. Изглежда парадоксално, но повечето от нашите пациенти предпочитат да приемат лекарства, отколкото да направят генерална промяна в своите навици.

Промяната в начина на живот, обаче, обективно води както до намаляване и дори нормализиране на кръвното налягане, така и до избягване на усложненията на артериалната хипертония. Всеки преборен рисков фактор подобрява протичането, намалява нуждата от тежка медикаментозна терапия и отлага усложненията на болестта. Всеки следващ – допълнително подобрява прогнозата.

Първо и най-важно е

намаляването на количеството приемана с храната сол до под 5 г на ден. Това не само ще намали задръжката на течности в организма, но и ще направи кръвоносните съдове по-чувствителни на действието на антихипертензивните лекарства.

Намаляването на наднорменото телесно тегло,

постигнато с правилно хранене и увеличена физическа активност, в някои начални стадии на артериалната хипертония може да доведе до пълно нормализиране на кръвното налягане.

Спирането на пушенето е

важен фактор в борбата с усложненията на хипертонията, които могат да доведат до инсулт или инфаркт.

Ако пациентът има захарен диабет и повишен холестерол – добрият контрол върху кръвната захар и съдържанието на липиди в кръвта е много важен.

Спазването на препоръките за здравословен начин на живот, може за продължителен период от време да нормализира кръвното налягане. Това не само ще допринесе за по-доброто качество на живот, но и ще отложи започването на лекарствена терапия.

Немедикаментозното лечение на артериалната хипертония е първа стъпка в подхода към високото кръвно налягане, която продължава между три и шест месеца при стриктно следене на неговите стойности. Ако тази терапия постигне успех, се препоръчва промяната в начина на живот да продължи като кръвното се следи поне веднъж седмично.

Ако немедикаментозното лечение не постигне пълен успех, на неговия фон се назначава прием на лекарства. Така се постига основната цел – нормализиране на кръвното налягане и запазване на добро качество на живот.

Прочетете повече за Рискови фактори за артериална хипертония!