Медикаментозно лечение на високото кръвно налягане

Д-р Александър Гарев

Специалист кардиолог с професионални интереси в съдовата медицина. Асистент към Катедра по пропедевтика на вътрешните болести, УМБАЛ „Александровска”.

За всеки втори човек след 60 годишна възраст има риск да бъде с артериална хипертония. Добрата новина е, че съвременното медикаментозно лечение на високото кръвно налягане е много успешно и дава шанс за добър и продължителен живот!

Какво е най-важно да знаете когато приемате лекарства за високо кръвно налягане:

• Лечението е строго индивидуално по вид и дозировка
  • Таблетките се приемат редовно, ежедневно, в едни и същи часове
  • Промяна или прекратяване на лечението се прави само по препоръка на лекар – специалист
  • Основната цел на лечението е да запази качеството ви на живот и да предотврати появата на усложнения

Назначаването на медикаментозно лечение на високото кръвно налягане започва след определен период на опит за промяна на начина на живот в посока на ограничаване на коригируемите рискови фактори.  В зависимост от индивидуалния успех на всеки от вас, лекарят може да допълни лечението като включи един или два медикамента.

Съвременната медицина препоръчва да се започне с комбинация от два препарата в една таблетка. Обикновено лекарствата имат продължително действие и ефектът се постига с еднократен прием. Понякога, с цел по-равномерно и продължително действие, вашият лекар може да препоръча дневната доза лекарство да се разпредели на два приема.

Най-често използваните групи лекарства за лечението на високото кръвно налягане, както и някои особености на тяхното действие са изброени по-долу:

Бета блокери

Налични са различни молекули с две основни действия – намаляват сърдечната честота и кръвното налягане. За лечение на хипертония се препоръчват при пациенти с ускорен пулс. Когато се налага е важно лечението с тях да се спира постепенно и под лекарски контрол.

Калциеви антагонисти

Някои от тях могат да причинят зачервяване на кожата след прием и леки отоци по подбедриците. Съвременните молекули имат по-малко странични действия и се прилагат широко при лечението на високо кръвно налягане.

АСЕ-инхибитори и АR-блокери

Основни препарати за лечение на хипертония. Понасят се много добре и се предлагат в различни  комбинации с други средства. Техният прием се избягва при изразена бъбречна недостатъчност.

Диуретици

За лечение на хипертония се използват малки дози, предимно в комбинация с други препарати. Обикновено нямат изразен диуретичен ефект, а по-скоро предразполагат съдовете към въздействието на другите медикаменти.

При тежко протичаща и усложнена хипертония се използват различни комбинации от лекарства с цел постигане на равномерно нормализиране на кръвното налягане.

Когато провеждате лечение, прочетете листовките на медикаментите и се обърнете към вашия лекар ако имате въпроси. Самоволното спиране на лечението или промяна в дозировките могат да бъдат много опасни.

В първите дни от началото на медикаментозната терапия, трябва да проверявате по няколко пъти на ден стойностите на кръвното си налягане. Добре е да поддържате редовна връзка с вашия лекар и да го информирате ако кръвното ви е много ниско, много високо или пък имате други, неизпитвани до сега оплаквания.

Основната цел на лечението е да се постигнат нормални стойности на артериалното налягане, а именно 120-130/80 мм Hg. Понякога, това може да причини неприятни усещания като отпадналост, прималяване, причерняване пред очите, главоболие и др., които отшумяват с продължаването на терапията. Ако почувствате задух, болка зад гръдната кост, ускорен пулс или силно главоболие – непременно потърсете лекарска помощ!

Обичайно, при правилно назначено лечение и нанесени корекции на дозите, кръвното налягане се нормализира за около една – две седмици и неприятните усещания, които може да имате изчезват.

Прочетете повече за Лечение на артериалната хипертония без лекарства!