Захарен диабет

Д-р Даниела Милетиева

Специалист по спешна медицина и ендокринология и болести на обмяната. Преподавател към Катедра по пропедевтика на вътрешните болести „Професор Стоян Киркович“ към МУ София.

Заболяването Захарен диабет е широко разпространено, хронично, мeтаболитно заболяване. Характерно за него е повишената кръвна захар. Най-честите клинични оплаквания са повишена жажда, често уриниране, отпадналост, силна слабост, замъглено зрение. Голяма част от пациентите със ЗД тип 2, обаче, са асимптоматични.

ЗД тип 2

Близо 90% от болните страдат от захарен диабет тип 2. При него се наблюдава инсулинова резистентност и прогресивно намаляване на производството на инсулин. Основните рискови фактори за развитието на този тип диабет са фамилната обремененост, заседналият начин на живот и наднорменото тегло. 85% от пациентите със ЗД тип 2 имат затлъстяване. Лечението включва задължително промяна в стила на живот, към която се добавят медикаменти. В напредналите етапи на заболяването се прилага и инсулин. В последните години възрастовата граница за изява на захарния диабет тип 2 се измества към младата и дори детската популация

ЗД тип 1

Около 9 % от диабетиците страдат от захарен диабет тип 1. Той представлява автоимунно заболяване с абсолютен инсулинов дефицит. Собствената имунна система атакува бета-клетките на панкреаса. Лечението на болните е с инсулин. Този тип диабет вече не се нарича ‘‘младежки‘‘, тъй като дебютира във всички възрастови групи. Обичайно тези диабетици имат нормално телесно тегло, въпреки, че при една четвърт от тях има наднормено тегло или затлъстяване.

Двоен тип захарен диабет – що е то?

Възможно ли е един и същи пациент да страда от двата вида ЗД? За съжаление, отговорът е „да“! Това са пациенти с автоимунен първи тип захарен диабет и инсулинова резистентност едновременно. Най-честата причина за развитието на инсулинова резистентност е затлъстяването. Лицата с двоен диабет имат наднормено тегло или различна степен на затлъстяване и близки родственици със захарен диабет тип 2.

Честотата на двоен тип ЗД достига 25,5%. Лечението е като при първи тип ЗД с инсулин, но дозите са по-големи, защото е намалена чувствителността към инсулина в периферните тъкани. По-високите дози от своя страна повишават теглото и така се задълбочава наличната инсулинова резистентност. Ето защо задължително се взимат мерки и за намаляване на теглото.

Защо е важно да разпознаем двойния тип диабет?

• Големият процент от пациентите със ЗД тип 1 имат нормално телесно тегло и губят килограми поради инсулиновия дефицит. Обратно големият процент от пациенти със ЗД тип 2 имат наднормено тегло или затлъстяване и повишени нива на инсулин в организма. Пациентите с двоен тип захарен диабет имат съчетание от инсулинов дефицит и наднормено тегло. Те нямат типичната клинична картина на пациент със ЗД тип 1. Това затруднява поставянето на точната диагноза, което е изключително важно за започване на правилното лечение.
  • Пациентите със захарен диабет тип 1, основно, имат повишена кръвна захар. При лицата с двоен тип диабет обаче, се срещат и други метаболитни нарушения – висок холестерол, висока пикочна киселина, както и повишено артериално налягане. Това увеличава значително техния сърдечно-съдов риск.

Броят на пациентите с първи и втори тип захарен диабет се увеличава в последните години. Ръст бележи и честотата на затлъстяването както в общата популация, така и сред диабетиците. Това създава допълнителни диагностични и терапевтични предизвикателства в работата на ендокринолога.

Д-р Таня Атанасова, специалист по ендокринология и болести на обмяната

Прочетете повече в Метаболитен синдром!

Последвайте ни във FB @Градска Кардиология