Лечение на предсърдното мъждене

Д-р Михаела Михайлова

Специалист по вътрешни болести и кардиология с дългогодишен опит. Асистент към Клиника по пропедевтика на вътрешните болести "Проф. д-р Ст. Киркович“, МУ София.

Лекарите се срещат с проблемите на предсърдното мъждене повече от век, след неговата първа ЕКГ регистрация. Ето как могат да бъдат определени основните цели на лечението:

Възстановяване на нормалния сърдечен ритъм

Появата на предсърдно мъждене много често се дължи на структурни промени в сърдечния мускул. Те могат да се дължат на различни увреждащи фактори. Вижте повече….

Ако промените не са напреднали, сърдечната функция е запазена и ляво предсърдие е с нормални размери, има голяма вероятност да се постигне задържане на нормалния сърдечен ритъм. Това се постига с прилагане на антиаритмични медикаменти, бета блокери и/или дигиталисови глюкозиди. В тези случаи лечението продължава докато има ефект и сърдечната функция не се е влошила.

Поддържане на нормална сърдечна честота

Понякога състоянието на сърцето не дава възможност да се задържи нормален ритъм. В тези случаи, основната цел на лечението е да се забави сърдечната честота до границите на нормата (60-100 уд./мин.) Това се постига с постоянно приемане на бета блокери и/или дигиталисови глюкозиди. Пациентите постепенно привикват към аритмията и при обичайни физически усилия се чувстват добре. Все пак, ако се налага извършване на по-интензивни дейности е възможно да се появи лесна умора или недостиг на въздух.

Контрол на рисковите фактори

Оптимизира се лечението на повишеното кървно налягане, сърдечната недостатъчност или коронарната болест. Спира се тютюнопушенето и консумацията на алкохол. Основните препоръки са свързани с водене на здравословен начин на живот и да се поддържа нормално телесно тегло.

Прочетете повече за Рискови фактори за сърдечно-съдови заболявания

Лечение на придружаващите заболявания

Някои заболявания като хиперфункция на щитовидната жлеза, сънна апнея, анемия и др. могат да бъдат провокиращи и утежняващи фактори за предсърдно мъждене. Тези състояния трябва да бъдат лекувани и максимално компенсирани.

Профилактика на тромбоемболичните усложнения и опасността от инсулт

Пристъпи на предсърдно мъждене по-дълги от 30 сек., както и постоянното предсърдно мъждене са сериозен рисков фактор за инсулт. С цел да се предотврати това опасно усложнение, пациентите приемат антикоагулантно лечение. Лечението продължава докато съществува опасността. Важно е по време на лечението да следите за повишена склонност към кървене и да се консултирате с Вашия лекар!

Прочетете повече за Предсърдното мъждене (ПМ) – какво означава?