Сърдечната недостатъчност е състояние, при което сърцето се затруднява да изпомпва кръвта в тялото. Тя се развива постепенно и ако не се лекува се проявява с лесна уморяемост, затруднено дишане, отоци. Влошаването на тези симптоми води до чести хоспитализации и нарушаване на качеството на живот на пациентите.

Най-честите причини за поява на сърдечна недостатъчност са исхемичната болест на сърцето, вродените и придобити клапни пороци, високото кръвно налягане, диабетът, придобити и наследствени заболявания на сърдечния мускул – кардиомиопатии и възпаленията по типа на миокардит.

Разпространението на заболяването предимно сред възрастното население го превръща както в медицински така и в сериозен социален проблем.

Съвременната медицина разполага с разполага с голям набор медикаментози средства за лечение на заболяването. Те не само подпомагат работата на сърцето, но и удължават живота на пациентите. Освен познатите бета-блокери, АСЕ инхибитори, минералкортикооидни антагонисти, АР блокери и диуретици, се появиха и нови, обнадеждаващи медикаменти като сакубитрил/валсартан и SGLT-2- инхибиторите.

Лечението на сърдечната недостатъчност е поддържащо и продължава с години. Това превръща качеството на живот в един от най-важните въпроси за тези пациенти.

Ето защо резултатите от проучването  Rehab-HF са особено окуражителни. В продължение на три месеца, възрастни хора, които са били приети в болница с прояви на сърдечна недостатъчност са подложени на рехабилитационна програма. Три пъти седмично пациентите провеждат съобразени със състоянието им физически упражнения. Средната възраст на участниците е 73 години. Въпреки напредналата възраст и крехкото физическо състояние на пациентите, програмата се оказва безопасна и отбелязва добри резултати по отношение на физическата издръжливост и баланса.

Прочетете повече за Животът със сърдечна недостатъчност !