Вашият смарт часовник или фитнес тракер ви позволяват да знаете колко стъпки сте направили, колко сте спали и какъв е бил пиковият ви пулс по време на тренировка.

А дали може да ви каже кога сте били заразени с COVID-19, преди да забележите някакви симптоми?

Група изследователи тестват система за ранно предупреждение за инфекция с COVID-19 в реално време. Системата разчита на данните, които смарт часовниците и фитнес тракерите събират. Според скорошно проучване, публикувано в Nature Medicine, системата може да открие до 80% от предсимптоматични и асимптоматични инфекции,.

Проучването включва повече от 3300 възрастни на възраст 18-80 години. Приложението събира данни от техните устройства и ги прехвърля на облачен сървър, където изследователите могат да анализират данните. Носимите устройства били Fitbits, Apple Watches, Garmin и други джаджи, съвместими с платформите HealthKit на Apple, или с Google Fit.

Алгоритъм търси вариации във физическата активност на участниците, сърдечната честота и моделите на съня. При откриване на данни извън очаквания нормален диапазон, алгоритъмът изпраща сигнал до потребителя.

Участниците, които са получили предупреждение, отговарят на въпроси за нивото на тяхната активност, наличие на симптоми, прием на лекарства и ваксинационен статус. Приложението не направи никакви медицински препоръки за изолиране или тестване.

През периода ноември 2020 г. – юли 2021 г., повече от 2100 участници получават ежедневни сигнали в реално време, а повече от 2100 са попълнили поне едно проучване.

Три дни напред

67 души получили сигнали, предполагащи потенциална инфекция. Алгоритъмът е открил ненормално отчитане средно 3 дни преди лицето да развие симптоми.

От 18 безсимптомни случаи с положителен тест за COVID – 19, 14 са получили предупреждение.

Освен това, алгоритъмът е открил физически промени, които хората са получили и в резултат на ваксинация срещу COVID-19.

Въпреки успеха на приложението при идентифицирането на необичайни показания, свързани с инфекции, има и много сигнали, които не са свързани с инфекции. Те могат да бъдат приписани на други събития, като лош сън, стрес, консумация на алкохол, интензивни упражнения, пътуване.

Въпреки че проучването продължава около година, участниците не са били недоволни от сигналите на алгоритъма.

Изследователите планират да прецизират приложението си, за да позволят на потребителите да регулират чувствителността на показанията, които задействат сигнал.

Източник: Nature Medicine: “Real-time alerting system for COVID-19 and other stress events using wearable data.”

Прочетете още в рубриката “Новини“!