Препоръчва ли се всички пациенти със сърдечно-съдови заболявания да бъдат ваксинирани или има специфични критерии за изключване?

Важно е всички пациенти със сърдечно-съдови заболявания да бъдат ваксинирани срещу COVID-19. Не е задължително ваксината да попречи на хората да се заразят с инфекцията COVID-19. Тя, обаче, ще намали вероятността от сериозно заболяване, което може да изисква прием в болница и може да доведе до смърт.

Пациентите със сърдечни заболявания и състояния на кръвообращението включват тези с:

• предсърдно мъждене,
  • стенокардия,
  • кардиомиопатия,
  • вродени сърдечни заболявания,
  • диабет,
  • деменция,
  • инфаркт,
  • сърдечна недостатъчност,
  • сърдечна трансплантация,
  • белодробна емболия,
  • периферно съдово заболяване,
  • инсулт или преходна исхемична атака (лек инсулт).

Какво е въздействието на ваксината върху тези, които имат основно сърдечно заболяване (в остра форма или когато това състояние е контролирано с лекарства)?

Изпитванията на ваксините срещу COVID-19 включват и пациенти със сърдечни заболявания. Няма отчетени сериозни отрицателни ефекти от ваксината при такива пациенти. Най-честите оплаквания включват:

• болка на мястото на инжектиране,
  • умора,
  • главоболие,
  • мускулни болки
  • или втрисане.

Възможно е при втората инжекция, когато имунният отговор към ваксината е по-силен, пациентите, тези, които имат тежко сърдечно заболяване да се почувстват малко по-зле поради леката температура и грипоподобните симптоми.

Има ли известни взаимодействия на ваксината със сърдечни лекарства?

Няма съобщени взаимодействия между ваксината и лекарствата, използвани за лечение на сърдечно-съдови заболявания. Важно е да не прекъсвате лечението си, преди или след ваксината.

Приемам имуносупресивно лекарство поради сърдечна трансплантация. Възможно ли е имуносупресивните лекарства да влизат в конфликт с ваксината срещу COVID-19?

Одобрените за употреба ваксини не съдържат жив вирус, следователно няма риск от предизвикване на инфекция при пациенти със слаба имунна система, включително тези, които приемат имуносупресори.

Пациентите с нарушена имунна реакция може да не реагират толкова силно на ваксината и ще трябва да продължат да вземат допълнителни предпазни мерки дори след ваксинация.

Аз съм на лекарства за разреждане на кръвта и обикновено получавам ваксини, като грип, само подкожно, а не в мускула поради риск от кървене. Чувал съм, че ваксините срещу COVID-19 трябва да се поставят мускулно. Какво трябва да направя, за да намаля риска от кървене?

Много пациенти със сърдечни заболявания приемат антикоагулантни лекарства като варфарин (или други т.нар. антагонисти на витамин К) или директни перорални антикоагуланти (DOACS). Някои пациенти приемат и комбинирани антитромбоцитни лекарства като аспирин, клопидогрел, тикагрелор или прасугрел. Такива пациенти са с повишен риск от кървене след травма, включително интрамускулно приложение на ваксината.

За ваксинацията трябва да се използва фина игла (23G или 25GG), последвана от натиск върху мястото, без да се търка, поне две минути. Пациентът трябва да бъде информиран за риска от хематом от инжектирането. За разлика от ваксината срещу грип, ваксината COVID-19 може да се прилага само като интрамускулна инжекция.

Дали сърдечно ви заболяване повишава уязвимостта към странични ефекти на ваксината (особено анафилактичен шок)?

Както при всички случаи, пациентите със сърдечни заболявания трябва да информират здравните специалисти, ако някога са имали тежка анафилактична реакция към инжекционна ваксина и не трябва да бъдат имунизирани. Хората, които са имали тежки реакции към други, не свързани с ваксината вещества, могат да получат ваксината, но след това ще трябва да бъдат наблюдавани в клиниката до 30 минути. Пациентите трябва да избягват ваксинация ако имат приояви на остро вирусно заболяване.

Препечатано със съкращения от документ на ESC „COVID-19 vaccine information for heart patients“, от 12.04.2021.

Целият документ можете да прочетете тук:

Информация за ваксините срещу COVID-19 прочетете тук!