Сърцебиене

Д-р Михаела Михайлова

Специалист по вътрешни болести и кардиология с дългогодишен опит. Асистент към Клиника по пропедевтика на вътрешните болести "Проф. д-р Ст. Киркович“, МУ София.

Често, пациентите търсят помощ по повод усещане за сърцебиене. Това е по-скоро субективното усещане за работата на сърцето, но често се основава на реални ритъмни нарушения.

Различни фактори могат да накарат сърцето ви да бие по-бързо, по-бавно или в неправилен ритъм. Сърцето реагира на различни състояния на организма като инфекции, повишена температура, нарушена функция на щитовидната жлеза, белодробно заболяване и др.

В други случаи, причина за сърцебиене е увреждане на самото сърце. В зависимост от вида на ритъмното нарушение състоянието може да бъде напълно безвредно или животозастращаващо.

Тази статия е информативна и не може да служи за поставяне на диагноза или провеждане на лечение.

Какво може да причини сърцебиене?

Във вашето сърце има структура, наречена синусов възел, който излъчва ритмични електрически импулси. Когато процесът работи нормално, тези импулси карат сърцето да се съкращава и ефективно да изпомпва кръв към тялото. Така сърцето е в синусов ритъм с нормална сърдечна честота в покой между 60-90 уд./мин. При стрес, физически натоварвания, повишена температура е нормално сърдечната честота да се повиши. По време на дълбок сън тя се понижава.

Понякога, когато сърцето е увредено, то започва да работи в неравномерен, дори хаотичен ритъм, който се усеща като сърцебиене или аритмия.

Видове ритъмни нарушения

Ако сърдечния ритъм е ускорен, но равномерен, сърцето е в тахикардия. При забавен ритъм – в брадикардия.

Усещането за „прескачане“ или кратко спиране на сърцето – вероятно се причинява преждевременни съкращения или екстрасистоли.

Ако ритъмът е неравномерен и разбъркан, вероятно е налице предсърдно мъждене.

Диагнозата на сърцебиенето и сърдечните аритмии се поставя с технически средства – Електрокардиограма или ЕКГ Холтер.

Симптоми на сърдечна аритмия

Симптомите на аритмията варират в зависимост както от първопричината, така и от самия пациент. Понякога сериозни ритъмни нарушения протичат почти безсимптомно, особено при възрастни и увредени пациенти с придружаващи забслявания. В други случаи, независимо, че ритъмното нарушение е доброкачествено и не е опасно, пациентите имат силно изразени оплаквания.

Ако вие или ваш близък имате някое от следните оплаквания е необходимо незабавно да потърсите спешна медицинска помощ:

• Силно учестен или много забавен сърдечен ритъм
  • Недостиг на въздух
  • Изразена умора и обща слабост
  • Краткотрайна загуба на съзнание или припадък
  • Болка или стягане в гърдите

Има ли риск от сърдечно-съдов инцидент ако имате сърцебиене?

Основният риск се определя основно от три фактора: състоянието на сърцето, общото състояние на целия организъм и вида на ритъмното нарушение.

При тежко болни и увредени пациенти, появата на сериозно ритъмно нарушения може да бъде причина за смърт.

Пациенти с хронични сърдечни заболявания и структурно увреждане на сърдечния мускул също са с по-висок риск от усложнения.

Млади хора, които нямат известни сърдечни или общи заболявания имат нисък риск от възникване на потенциално фатални ритъмни нарушения.

Освен електрокардиографският запис, с който се установява вида на аритмията, е необходимо да се направи цялостна оценка на състоянието, включваща ехокардиография и лабораторни изследвания.

Профилактика на проявите на сърцебиене

Независимо от вашата възраст и общо състояние, спазването на здравословен начин на живот е от съществено значение. Повече движение, спиране на тютюнопушенето, ограничаване на приема на алкохол са сред първите стъпки в правилната посока.

Правилното лечение на хронични заболявания като високо кръвно налягане, повишен холестерол, захаран диабет тип 2, намалява риска от настъпване на ритъмни нарушения.

Своевременната диагностика и лечение на вродени сърдечни аномалии или клапни пороци също е от изключителна важност.

Ако имате оплаквания от сърцебиене – свържете се с нас сега!