Захарен диабет

Д-р Даниела Милетиева

Специалист по спешна медицина и ендокринология и болести на обмяната. Преподавател към Катедра по пропедевтика на вътрешните болести „Професор Стоян Киркович“ към МУ София.

Заболяването захарен диабет е широко разпространено, хронично, мeтаболитно заболяване. Характерно за него е повишената кръвна захар.

Хроничните диабетни състояния включват захарен диабет тип 1 и захарен диабет тип 2. Потенциално обратимите диабетни състояния включват предиабет и гестационен диабет. За предиабет говорим, когато нивата на кръвната захар са по-високи от нормалното, но все пак не достатъчно високи за да покрие критериите за диабет. Ако не се вземат мерки, предиабетът може да доведе до диабет. Гестационният диабет възниква по време на бременност и често отминава раждането на бебето. В тези случаи има голяма вероятност с напредването на възрастта да се развие ЗД тип 2.

Захарен диабет тип 2

Среща се при близо 90% от пациентите. При него се наблюдава инсулинова резистентност и прогресивно намаляване на производството на инсулин. Основните рискови фактори за развитието на този тип диабет са фамилната обремененост, заседналият начин на живот и наднорменото тегло. При 85% от пациентите със ЗД тип 2 е налице затлъстяване.

Лечението задължително включва промяна в стила на живот, диетичен режим и намаляване на телесното тегло. При необходимост се добавят медикаменти, а в напредналите етапи на заболяването се прилага и инсулин.

Захарен диабет тип 1

Около 9 % от диабетиците страдат от захарен диабет тип 1. Той представлява автоимунно заболяване с абсолютен инсулинов дефицит. Собствената имунна система атакува бета-клетките на панкреаса. Лечението на болните е с инсулин. Този тип диабет вече не се нарича ‘‘младежки‘‘, тъй като дебютира във всички възрастови групи. Обичайно тези диабетици имат нормално телесно тегло, въпреки, че при една четвърт от тях има наднормено тегло или затлъстяване.

Двоен тип захарен диабет – що е то?

Близо 25% от пациентите са едновременно с автоимунен захарен диабет пърми тип и инсулинова резистентност. Най-честата причина за развитието на инсулинова резистентност е затлъстяването. Лицата с двоен диабет имат наднормено тегло или различна степен на затлъстяване и близки родственици със захарен диабет тип 2.

Симптоми

Симптомите на диабета зависят от това колко висока е кръвната захар. Някои хора, особено ако имат преддиабет или захарен диабет тип 2, може да нямат симптоми. При диабет тип 1 симптомите се появяват бързо и са по-тежки.

Някои от симптомите на диабет тип 1 и диабет тип 2 при наличие на висока кръвна захар са:

• Чувство на жажда повече от обикновено
  • Често уриниране
  • Отслабване на тегло, при запазен хранителен режим
  • Наличие на кетони в урината. Кетоните са страничен продукт от разграждането на мускулите и мазнините, което се случва, когато няма достатъчно наличен инсулин.
  • Чувство на умора и слабост
  • Чувство на раздразнителност или други промени в настроението
  • Нарушения на зрението
  • Чести кожни и лигавични инфекции, включително инфекции на венците, вагината, ноктите

Ако имате някои от посочените симптоми – непременно потърсете лекарска помощ!

Ако вече сте били диагностицирани с диабет, ще се нуждаете от внимателно медицинско проследяване, докато нивата на кръвната ви захар се стабилизират.

Прочетете повече в Метаболитен синдром!

Последвайте ни във FB @Градска Кардиология